سقف یوبوت و نکات اجرایی آن

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
  • دسته بندی : مقالات
  • نظرات : 0

سقف یوبوت و نکات اجرایی آن

سقف یوبوت

تحقیقات و بررسی هایی که روی سقف های گوناگون از جمله دالهای  بتنی توسط مهندسین ایتالیایی صورت گرفت سبب گردید که در اواخر قرن بیستم میلادی برای بهبود  مقاومت در برابر زلزله و هممچنین بهینه کردن این نوع از سقف ها  و برای کاهش مصرف بتن و آرماتور, سیستمی به نام دال مجوف  سقف یوبوت را اختراع و تولید کنند و به دنیا عرضه نمایند.

این نوع از سقف یوبوت که در کشوهاری اروپایی مورد تایید و استفاده قرار گرفت در سال ۱۳۸۷ نیز وارد کشورمان گردید و مورد تایید بخش مسکن و شهر سازی قرار گرفت.

روش های اجرایی سقف یوبوت

سقف یوبوت از طریق ۷ مرحله اجرایی می شود که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

اولین مرحله ابتدا قالب تخت زیرین دال را می بندند. در مرحله دوم اقدام به بستن شبکه آرماتورپاین دال می نمایند. در مرحله سوم براساس نقشه های اجرایی شروع به چیدمان قالبها می کنند. بستن شبکه آرماتور دال در مرحله چهارم اجرایی شده و سپس در مرحله پنجم شروع به بتن ریزی لایه اول نموده و تکمیل بتن ریزی را به مرحله ششم می سپارند و در آخرین و هفتمین مرحله قالبهای کف را باز می نمایند.

نکاتی که در مراحل اجرایی سقف یوبوت باید به آنها توجه نمود به قرار زیر می باشد:

v    چیدمان قالبهای سقف یوبوت باید طبق اصول نقشه های اجرایی صورت گیرد اگر تفاوتی در بین فاصله با نقشه اجرایی رخ داد حتما باید زیر نظر مهندسین پروژه صورت گرفته و در اندازه گیری های سقف اندازه گیری و مورد تایید نهایی قرار گیرد.

v    فاصله بین بست هایی  که در کناره ی بندهای کناره یوبوت هستند باید طبق اصول اجرایی تنظیم گردیده و بوسیله یک چسب پلاستیکی محل مورد نظر محکم گردد.

v    می بایست یک میلگرد در بین دو قالب از  سقف یوبوت باید قرار گیرد و این بستگی به نحوه چیدمان آرماتور شبکه های پایین و بالا دارد .

v    استفاده از اسپیسرهایی که دارای فاصله ای در حدود ۲٫۵ تا ۳ سانت در بین وسط مقطع میلگرد پایینی تا کف دال می باشند , در مکانهایی که میزان و خطر خط خوردگی زیادی وجود ندارد, مناسب می باشد.

v    از آوردن بار زیاد و همچنین متمرکز به دلیل میزان تحمل قالبهای  سقف یوبوت که دارای ظرفیتی در حدود ۸۰ کیلو گرم می باشند جدا خوداری و پرهیز نمایی.

v    استفاده از آرماتور سنجاقی در گوشه هر یوبوت طبق اصول نقشه های اجرایی ضروری است و دلیل ان یکپارچگی ایجاد شده در بین شبکه های بالا و پایین, ثابت و بدون تحرک نگه داشتن یوبوت در بین این دوشبکه می باشد.

v    به این نکته در زمان بتن ریزی دقت نموده و بتن ریزی به طور یکجا انجام نگیرد ابتدا یک لایه نازک  در حدود ۱۰ سانتی متر ریخته شده و ویبر ه زده  شده  و سپس اقدام به ریختن مابقی بتن نماید.

v    میلگردهای اضافه‌ وسط دهانه، روی ستون‌ها و دیوارهای برشی، بازشوهای بزرگ، آرماتورهای ۴۵ درجه اطراف بازشوها و  … از جمله میلگردهای اضافی است که در نقشه های اجرایی پس از تکمیل آرماتورهای شبکه اصلی به کار گرفته می شود.

v    امکان  جهش و خیز منفی درمقیاس مناسب و البته مجاز در زمان قالب بندی دال وجود دارد.

v    طبق آیین نامه و همچنین میزان درجه  حرارت هوا دست به باز کردن قالبهای سقف یوبوت نمایید.

v    دو نکته مهم که در زمانی که تکنولوژی پیش تنیدگی با دال مجوف دو پوش(یوبوث) ترکیب می شود باید به انها توجه نمود به قرار زیر می باشد :

·        میزان مقاومت استوانه ای بتن می بایست حداقل در حدود ۳۰۰ کیلوگرم باشد.

·        از باز نمودن قالبهای زیرین در قبل از انجام هر گونه عملیات کشش کابل ها خودداری و پرهیز نمایید.

کلمات کلیدی : سقف, سقف یوبوت, میلگرد, سقف بتنی, یوبوت, قالب, قالب یوبوت

مقالات:

 

انواع قالب فلزی بتن

داربست های مدولار 

 

  نظرات